Wednesday 12 June 2013

KETAHUI JENIS JERAWAT DI KEMALUAN.

Masalah kulit di kemaluan_1
Bagi lelaki, mempunyai jerawat aada kalanya memalukan apalagi munculnya bukan cuma di wajah tetapi juga di kemaluan. Jerawat pada kemaluan ada banyak penyebabnya, sebagian berbahaya dan sebagian lagi dianggap normal. Bagaimana membezakannya?
Jerawat atau bintil-bintil kecil di daerah kemaluan lelaki maupun buah zakar atau wanita banyak ditemukan di usia remaja. Penelitian menunjukkan, 8 dari 10 remaja lelaki pernah memiliki jerawat di bahagian tersebut dan akan hilang dengan sendirinya bila mencapai dewasa.
Bintil berukuran rata-rata 1-2 mm itu sepintas memang mirip jerawat, namun tidak selalunya adalah jerawat . Kebanyakannya merupakan kelenjar kecil yang membengkak dan boleh ditemukan di sekitar antara kepala dan batang kemaluan, pangkal kemaluan dan kerandut buah zakar.

Aktiviti seksual seperti berhubungan seks dan masturbasi juga boleh menyebabkan tumbuhnya bintil-bintil kecil, khususnya di sekitar antara kepala dan batang kemaluan. Bintil yang sifatnya hanya sementara ini merupakan lymphocele yang membengkak kerana terjadi penyumbatan kanal limfatik.
Meski pada umumnya hilang sewaktu meningkat dewasa, beberapa lelaki masih memiliki bintil-bintil bersifat kekal hingga ke usia 40 tahun. Baik pada lelaki remaja maupun dewasa, bintil-bintil seakan-akan jerawat yang normal dan yang berbahaya boleh dibedakan dari ciri-ciri sebagai berikut.
Bintil jerawat yang normal biasanya kelihatan seperti berikut ini seperti dikutip dari SteadyHealth, Minggu (2/9/2012).
1. Bintil kulit ayam
Disebut bintil kulit ayam kerana membuat kulit di kawasan kemaluan, terutama di bahagian pangkal dan kerandut buah zakar seakan-akan kulit ayam setelah direbus dan dicabuti bulunya. Bintil ini umumnya tidak berbahaya.
2. Kista sebasea
Bentuknya mirip jerawat berwarna kekuningan, jumlahnya boleh mencapai belasan di satu-satu kawasan. Bintil ini adalah pembengkakan kelenjar ayng umumnya normal, walaupun infeksi masih mudah diubati.
3. Angiokeratoma buah zakar
Bentuknya kecil, merah menyala dan gatal, kadang lecet kerana digaru tetapi sama sekali tidak berbahaya.
Sementara bintil jerawat pada kemaluan lelaki yang dikatakan tidak normal dan harus diperiksakan ke doktor adalah sebagai berikut.
1. Kutil kelamin
Kecil, warna daging atau kelabu dan biasanya berkumpul membentuk kembang kol. Gatal dan kadang berdarah kalau terkena gesekan.
2. Varikokel (varises di kemaluan)
Kadang gejalanya tidak nampak, tetapi yang jelas akan memicu rasa tidak selesa terutama kalau duduk, berdiri atau berjalan.
3. Benjolan kista atau tumor
Kista maupun barah testis relatif jarang berlaku, tetapi ada baiknya diwaspadai. Periksalah ke doktor jika ada benjolan tidak wajar yang keras dan berbedz dari bintil-bintil sebelumnya.

No comments:

Post a Comment