Sunday 19 May 2013

alahan kulit


Gatal-Gatal
Urtikaria juga dikenali sebagai gatal-gatal merah, gatal dan ruam bengkak yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja pada mana-mana peringkat umur. Biasanya muncul di dalam kelompok yang tiba-tiba dalam pelbagai bentuk dan saiz dan meninggalkan dengan cepat dalam masa beberapa minit atau beberapa jam.
Punca Gatal-Gatal
Gatal-gatal boleh dicetuskan oleh sebarang ubat atau makanan. Makanan yang paling biasa yang sering mencetuskan gatal-gatal termasuk kacang tanah, badam dan walnut.Selain daripada ini, kerang-kerangan seperti ketam, tiram dan udang boleh menyebabkan gatal-gatal pada sesetengah orang. Beberapa ubat-ubatan yang boleh menyebabkan gatal-gatal adalah aspirin, sulfa, penisilin, dan phenobarbital.
Sesetengah jenis gatal-gatal boleh dicetuskan tanpa alahan mana-mana. Ia umumnya muncul apabila sesuatu aktiviti meningkatkan suhu badan seperti senaman, mandian panas, tekanan emosi atau demam. Selepas kenaikan suhu badan, apabila badan kita akan sejuk, jenis ini gatal-gatal berlaku. Dengan cara yang sama, selepas kulit terdedah kepada angin sejuk atau air, gatal-gatal akibat sejuk boleh berlaku. Kebanyakannya muncul di mulut atau bibir. Begitu juga dengan gatal-gatal solar matahari yang berlaku apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari atau lampu matahari.
Apabila gatal-gatal mempengaruhi seseorang setiap hari atau sering dan terus lebih lama daripada satu bulan, ia dipanggil “urtikaria kronik”. Walaupun ia tidak mencetuskan oleh alergi, namun doktor pakar allergists boleh menilai masalah dan menawarkan rawatan yang terbaik.
Ia adalah lebih baik untuk mengelakkan makanan dan ubat-ubatan yang mencetuskan gatal-gatal. Apabila gatal-gatal kerap berulang, allergist menetapkan antihistamin untuk merawat gejala-gejala.
ALERGI SENTUHAN
Dermatitis (alergi) sentuhan ruam atau kerengsaan yang disebabkan pada kulit apabila kulit datang dalam hubungan dengan bahan asing tertentu. Bahan-bahan yang sering pencetus dermatitis sentuhan dalam ramai orang termasuk penyelesaian pembersihan tertentu, bahan pencuci, sesetengah logam, tumbuh-tumbuhan beracun seperti racun ivy, bahan kimia, kosmetik, nikel, pewarna, getah (LATEX), minyak wangi, makanan tertentu dan seumpamanya.
Apabila perengsa bersentuhan dengan kulit, mereka lebih menyakitkan daripada gatal. Lagi kulit kekal dalam hubungan dengan perengsa, lebih teruk akan tindak balas. Orang yang bekerja di pembersihan, logam rambut, dan industri kejuruteraan kimia, dan hortikultur sering membangunkan dermatitis sentuhan.
Bahan yang menyebabkan keradangan harus dielakkan dengan menggunakan sarung tangan atau dengan cara lain. Sejak radang ini adalah bukan alergi, mengelakkan perengsa boleh mencegah kerosakan kulit dan memberikan kelegaan.
Dermatitis alergi sering disebabkan oleh menyentuh racun tumbuhan ivy, yang mengakibatkan pembangunan lepuh merah yang gatal pada kulit. Reaksi alahan boleh berlaku selepas 25 hingga 48 jam selepas bersentuhan dengan perengsa. Tindak balas ini akan hilang selepas 15 hingga 30 hari walaupun selepas rawatan.
Penjagaan yang sesuai boleh membantu anda berasa lebih baik. Untuk diagnosis yang tepat, sila berjumpa dengan doktor pakar allergist. Beliau akan memberikan penilaian yang betul dan pelan rawatan untuk menguruskan alahan kulit.

No comments:

Post a Comment