Sunday 19 May 2013

tanda-tanda siflis

sexual transmitted disease(STD) yang paling sering terjadi adalah sifilis atau raja singa. Sifilis ini biasanya banyak terjadi pada lelaki gay atau biseksual.
Sifilis disebabkan oleh Treponema pallidum bersifat kronik dan berjangkit. Bakteria ini masuk ke dalam tubuh manusia melalui selaput lendir (misalnya pada vagina atau mulut atau melalui kulit).
tahap-tahap siflis
Sifilis primer
Tanda-tanda ini mungkin terjadi dari 10 hari sampai tiga bulan setelah dijangkiti bakteria Treponema.
Gejalanya:
- Terjadi kudis kecil dan tanpa rasa sakit pada alat kelamin, dubur, lidah atau bibir.
- Luka kecil tapi boleh menyebabkan kudis.
- Pembesaran kelenjar di pangkal paha
- kudis2 ini akan sembuh tanpa dirawat tetapi ia adalah jangkitan siflis yang tetap. sesetengah pesakit  akan ke tahap sekunder.
Sifilis peringkat kedua:
Tanda-tanda dan gejala sifilis peringkat kedua mulai dua sampai 10 minggu setelah luka muncul dan mungkin termasuk:
- Ruam kulit, yang sering muncul sebagai luka, merah atau coklat kemerahan, ukuran kecil, di manapun pada tubuh termasuk telapak tangan dan telapak kaki.
- Demam
- lesu dan sering letih
- Rasa sakit
- Kelenjar getah bening yang bengkak
- Sakit tekak
- Ketuat seperti luka di mulut atau bahagian kelamin
Tanda-tanda dan gejala akan hilang dalam beberapa minggu atau berulang selama setahun
Sifilis tersembunyi
jikalau tidak dirawat walaupun tiada gejala, sifilis peringkat kedua  akan menjadi sifilis tersembunyi. Tahap latent akan berlangsung selama bertahun-tahun. Tanda dan gejala tidak akan pernah kembali, atau penyakit dapat maju ke tahap ketiga.
Sifilis tahap akhir
 
Sekitar 15/30 % orang yang dijangkiti sifilis yang tidak mendapatkan rawatan akan mengalami komplikasi yang dikenal sebagai sifilis tertier.
Pada tahap akhir, penyakit ini akan merosakan otak, saraf, mata, jantung, pembuluh darah, hati, tulang dan sendi. Masalah ini akan terjadi bertahun-tahun setelah jangkitan awal.
Beberapa tanda dan gejala sifilis akhir meliputi:
- gerakan otot yang tidak diselaras
- Kelumpuhan
- Kematian rasa
- Kebutaan bertahap
- Dementia
cara penularan yang paling umum adalah melalui hubungan kelamin dengan orang yang telah dijangkiti. Bakteria dipindahkan melalui luka kecil atau lecet di kulit atau selaput lendir. Sifilis menular selama tahapan primer dan sekunder, dan kadang-kadang dalam jangkamasa latent.
jangkitan yang jarang terjadi:
  1. transfusi darah
  2. kissing
  3. ibu yang mengandung akan menjangkiti janinnya.

Bakteria sifilis sensitif terhadap cahaya, udara dan perubahan suhu. Oleh itu, orang ramai tidak akan dijangkiti sifilis dengan menggunakan toilet yang sama, tub mandi, pakaian atau peralatan makan orang yang terinfeksi, atau dari gagang pintu, kolam renang atau kolam air panas.
Orang yang berisiko terkena sifilis:
- Terlibat dalam perlakuan seksual berisiko tinggi, termasuk hubungan seks tanpa kondom, hubungan seks dengan banyak pasangan, berhubungan seks dengan pasangan baru, atau berhubungan seks di bawah pengaruh ubat atau alkohol
- homoseksual
- pesakit HIV

No comments:

Post a Comment